Selecteer een pagina

Verslag Nederland – Oekraïne

Verslag Evert ten Napel

Ik ben al meer dan 40 jaar sportverslaggever maar zoiets heb ik nog nooit gezien.
Het lijkt wel alsof Nederland speelt tegen een amateurelftal.
En dat nog wel op een Europees kampioenschap!
Nederland staat met 4 – 1 voor. Het is ongelofelijk.
Wie had gedacht dat het zo makkelijk zou gaan?
De meeste spelers van Oekraïne spelen echt als een natte krant; ze weten gewoon niet wat ze moeten doen.
De nummer 9 is al met rood van het veld gestuurd. Hij was zijn coach aan het uitschelden omdat hij niet op zijn favoriete positie mocht spelen.
En die nummer 4 is volgens mij kleurenblind, die levert werkelijk waar alle ballen in bij een oranje-speler. Misschien moet iemand even tegen hem zeggen dat zijn teamgenoten een blauw shirt aan hebben.
Maar kan iemand het die Oekraïense spelers kwalijk nemen? De coach heeft maarliefst 6! spelers op posities gezet waar ze nog nooit hebben gespeeld. Waarom doe je dat nou, bij de eerste wedstrijd op een Europees kampioenschap?
Hier zien we de bondscoach van Oekraïne, Andrei Shevchenko. Hij is ontzettend boos. Op zijn spelers, maar vooral, zo lijkt het, op zijn assistent-coach!
Ik spreek geen Oekraïens maar volgens mij wordt die assistent-coach compleet verrot gescholden!
Maar die assistent-coach die zit gewoon schouder ophalend in de dug-out… zo van… wat kan ik eraan doen?
Nederland gaat weer in de aanval, over de linkerkant. Memphis Depay loopt voor de 100e keer deze wedstrijd langs zijn tegenstander af alsof hij er niet staat. Die nummer 6 is eigenlijk ook helemaal geen verdediger.
Depay met de voorzet vanaf de linkerkant, laag over de grond. Niet zo’n geweldige voorzet… tenminste… zo lijkt het. De nummer 3 van Oekraïne wil de bal wegschoppen met zijn rechtervoet maar hij maait volledig over de bal heen.
En dan staat daar Frenkie De Jong, die de bal zomaar kan binnentikken. Het is 5 – 1 voor Oranje!
We zitten inmiddels diep in blessuretijd dus de scheidsrechter zal zo wel affluiten.
Hé, wat gebeurt daar langs de kant?
De bondscoach van Oekraïne is woedend. Hij pakt een bidon met water, loopt naar zijn assistent-coach toe en hij giet die bidon zo leeg over het hoofd van die assistent!
Die is helemaal kletsnat! Wat een vertoning!
De assistent-coach krijgt dus duidelijk de schuld van deze nederlaag, maar die lijkt zich van geen kwaad bewust. Hij blijft als een bezopen kat in de dug-out zitten, heel apart…
Zijn we nou in het theater of in een voetbalstadion?
Nou goed… Nederland wint de wedstrijd met 5 – 1. Klaar, lekker begin. Ga zo door Oranje!